Dinero vs. Economic? - Hvilket økonomisystem skal du vælge?

Dinero Vs. Economic


Et spørgsmål som jeg får igen. 

Og igen. (Og igen). 

Og ikke mindst ser, dukke op i særligt iværksættergrupper er: 


"Hvilket økonomisystem skal jeg vælge?"


Der findes mange. (Fx. Unicota, Billy, MS NAV, Dynamics365, Economic, Business Central, Dinero og mange flere)

Og det er et stort valg. 

Det kræver uden tvivl, at man sætter sig ind i systemerne, og tænker grundigt over sine behov. 

Men ofte udvikler disse debatter sig til en heftig (og hidsig) "battle" mellem fans af henholdvist Dinero og Economic. 

(Uhh, vi elsker A vs. B-debatterne, gør vi ikke...  Apple vs. Android... Pepsi vs. Coca Cola...)


Men helt ærligt: 

Den debat er simpelthen for mangelfuld. 

For det er, ganske simpelt ikke muligt, at give et brugbart råd om fordele og ulemper ved hvert system, uden at kende til: 

  • Hvilken type og størrelse virksomhed, systemet skal anvendes i
  • Eller hvilke særområder/brancher der arbejds med.


Så i dag får du overskuelige og vigtige nuancer på debatten: 

✔️ Hvad kan regnskabssystemerne egentlig? 

✔️ Hvad skal du vægte i dit valg? 

✔️ Og er regnskabssystemet nok i sig selv? 


TIP:

Hvis du vil vide mere og en dybere gennemgang af funktioner, tips til lynbrug af systemerne, vurdering af priserne mm., så prøv 14 dages gratis medlemskab af Din Online RevisorTerapeut og se min fulde gennemgang i livesessionen fra 4.maj (som du let finder under Moduler, sammen med alle andre tidligere livesessioner). 

Start din prøveperiode i dag >>

 

Men lad os gå til sagen: 

Hvad kan regnskabssystemerne egentlig? 

✔️ Det kan "lave" bogføring (Altså: du kan få lagt bilag ind i "systemet" - ofte bilag, som kommer af fysiske transaktioner på din bankkonto) 

✔️ Ud fra ovenstående, kan systemet fortælle dig, hvad du skal betale i moms, og hvordan de poster er sammensat. 

✔️ Systemet styrer, overordnet sagt, dine økonomiske transaktioner. Ikke blot pengeflow, frem og tilbage på din bankkonto. Men også alle de reguleringer og afledte ting, som kommer når du skal omdanne din bogføring til et regnskab. 


Så!: 👇

HVIS det er brugt KORREKT, og passet og fyldt med transaktioner af korrekt karakter.... 

Så danner systemet en virkelig solid base for, at du har fuldt overblik over økonomien i din virksomhed. 


Hvad skal du vægte i dit valg?

Det oplagte, som mange standser ved, er pris. 

Og jeg hører igen og igen, at regnskabssystemerne er dyre... 

Men... Er de det?


Nu er jeg jo en "gammel ræv" i branchen... (Med over 30 års erfaring som revisor og CFO). 

Og der har været mange løsninger gennem årene. Og tiden har KUN været rar ved os. 

De nutidige systemer, med automatiseringsløsninger, support, Back-up, løbende opdateringer mm., er en ENORM forbedring, fra den gang kunder kom anstigende med papkasser og plastikposer med bilag, og hele herligheden skulle laves i hånden/manuelt. 

Og løsningerne du kan vælge mellem nu, sparer dig dyre timer hos din bogholder og/eller revisor... Og gør dine timer hos dem meget mere effektive. 

Så har du i virkeligheden råd til at lade være? 


Okay... Så hvis vi ser bort fra prisen: (GIPS - det sagde revisoren...) 

Hvad er så vigtigt? 


Du skal først og fremmest tænke selv! 

Ja okay.. Det lyder måske halv-groft. 

Det jeg mener er, at du skal undersøge og afprøve de systemer, som du tænker, kan være en mulighed for dig. 

De har alle gratis prøveperioder, en masse "Kom godt i gang "-guides og "Det kan du forvente"-videoer. 

Tilmeld dig. Og test! 


Lad være med bare at skrive ud i et forum "Skal jeg vælge A eller B". 

Det er så fristende. 

Men du får helt ærligt intet ud af det - uden at kvalificere spørgsmålet med detaljer, og være kritisk og undersøgende omkring de svar du får.

Husk: Din situation, dine behov, hvad du skal bruge systemet til mm., er IKKE den samme, som alle andre. 

Og en afstemning mellem Dinero- og Economic-fans har ingen reel gavn af. 


Kortlæg dine behov så godt som muligt: 

Har du fx. brug for lager? (Det kan man bl.a. ikke have i Dinero)

Skal du integrere med andre salgssystemer? (Fx. din webshop, bookingsystemer, ordresystemer mm.)

Lav dig en liste over, hvad du har brug for nu - og hvad du tror/påtænker at du har brug for fremadrettet.


Er der særlige integrationer eller smarte apps, som hører til systemerne, du har øje for? 

Og som måske kunne være tilkoblingen til systemet, som gør det 100% tilpasset til dig... 


Skal du selv lave al din bogføring og dit regnskab? 

Eller forventer du ret hurtigt at købe dig til den assistance? 

For så skal du måske vælge anderledes, end du umiddelbart tænker, for at få mest muligt for pengene og et system, som din fremtidige bogholder/revisor er mest velbevandret i. 


Er regnskabssystemet nok i sig selv? 

For de fleste, er svaret nej. 

For mens regnskabssystemet holder styr på bilag og posteringer i dit selskab... 

Ja, så laver det ikke dit årsregnskab eller din årsrapport (for selskaber) - og det udfylder SLET ikke din selvangivelse. 


Du må derfor spørge dig selv (og være ærlig): 

👉 Ved du med sikkerhed, at du har fået lagt alt ind (og korrekt) i systemet? 

👉 Har du styr på de skattemæssige regler, der skal iagttages, og som ikke kommer af en fysisk transaktion fra din bank. (Det kan fx være afskrivninger, fri telefon, bøder du IKKE kan trække fra i virksomheden - eller et kontingent som ikke må trækkes fra i virksomheden, men kun i en særlig rubrik på din selvangivelse osv.). 

Din svar er vigtige, for din vurdering. 🔍


↪️ Lad os lave en sammenligning, med noget de fleste kan genkende: 

Der er en ganske udbredt misforståelse om: at en stavekontrol alene kan sikre, at din tekst er fejlfri og stavet korrekt...

Men det er forkert!

Et korrekt stavet ord, som er brugt forkert bliver ikke (nødvendigvis) fanget i "stavekontrollen". 

En stavekontrol forudsætter, at du primært kan stave selv, har et (stort nok) ordforråd og en vis etymologisk forståelse, og derved korrekt kan bruge dens forslag til korrektioner. (Ex: Ordet "vidst", er fx. afledt af "at vide", men lyder som- og forveksles ofte med "vist" - som kommer af "at vise".) 

Altså: en stavekontrol er et hjælperedskab


Det er det samme med regnskabssystemer: ⬇️

Regnskabssystemer kan altså heller ikke (alene) sikre, at dit regnskab er korrekt. 

Jeg har set mange, MANGE regskaber bogført i både Dinero og Economic (og andre systemer)... 

Og jeg har endnu tilgode, at se det 100% korrekte regnskab (der er korrekt både regnskabsmæssigt og skattemæssigt). 


Med andre ord:

Arbejdet med at tage dit korrekt-udførte bogholderi 👉 og forvandle det til et korrekt regnskab, er ikke "bare lige til"-arbejde. 

For nogle vil en god bogholder, som kan tage dem fra A til B, være nok. 

For andre er deres forhold så komplicerede, at der skal en revisor til, som har erfaring og den lange uddannelse indenfor området. 


Det her er selvfølgelig ikke en udtømmende liste over alle de ting, du skal holde dig for øje. 

Men det giver dig et noget mere præcist og kvalificeret afsæt for dit valg - end du havde fået af en ren "Dinero vs. Economics"-debat. 


Er du stadig i tvivl? 

⬇️⬇️⬇️

Jeg har gennemgået mange flere detaljer om, hvad du skal overveje når du vælger regnskabssystem... 

(Hvad end du er nypstartet - eller står overfor, måske at skulle vælge om)

Det finder du inde i min medlemsgruppe, Din Online RevisorTerapeut. 

Se hvordan du får en gratis, uforpligtende prøveperiode på 14 dage her >> 


God fornøjelse med dit kvalificerede valg. 

Jeg håber ovenstående har gjort dig både klogere, men også mere nysgerrig på at vælge rigtigt.

Kærlig hilsen 

Lone Vinge / 

Din Online RevisorTerapeut