Tjekliste: Hvornår kan du få fradrag for moms? 

Hvornår kan du få fradrag for moms - Blogindlæg

Lad os lige tale lidt om moms.

Og ikke mindst fradrag.

Jeg har nemlig lavet en tjekliste til dig, som gør tingene noget nemmere. 


Tjekliste: Hvornår du kan få fradrag for moms

Det kan du når: 

  1. Du er momsregistreret
  2. Du har et fysisk eller digitalt bilag ( Det er ikke nok med en trækning på en bankkonto - selvom du kan se hvad og hvor, der er betalt.)
  3. Momsbeløbet fremgår af bilaget
  4. Og du har sørget for at registrere det korrekt i dit bogholderi

Kan du sige tjek til alle 4 ting - så kan du som udgangspunkt få fradrag for moms. ✔️

Men! 

Det er bestemt ikke alle udgiftsgrupper, du kan få momsfradrag for. 

Så lad os se på nogle af undtagelserne.


Disse udgiftsgrupper er der (næsten) aldrig moms på eller momsfradrag for - tjek også  særreglerne: 

  • Personaleomkostninger. Altså principielt alt hvad der indkøbes og forbruges af personale. 
    Dog er der en del særregler bl.a om omkring mad til visse typer arrangementer - så tjek gerne nærmere op på det.

  • Biler på hvide plader – og udgifter til brændstof og reparation. Her er der dog en undtagelse for leasingmomsbeløb ved leasing af hvidpladebiler

  • Broafgift, hvis du er kørt i almindelig hvidpladebil. Anden transport med fly, tog, taxa mv.

  • Gaver og restaurantbesøg. 
    Spiser du ude på en restaurant, har du dog fradrag for 1/4 af momsen - altså 25% af selve momsbeløbet

  • Hotelophold giver dig 100% fradrag på selve overnatningen, men kun 25% på morgenmaden (som ovenfor på restauranten) 
    Og lige her gælder personalereglen ikke… 

  • Aviser og en del kontingenter

  • Almindelige frimærker er der ikke moms på, men der er på pakkeporto.
    Gebyrer er en jungle for sig (tjek grundigt de forskellige indløser-gebyrer og abonnementer). Almindelige renter og bankgebyrer er der ikke moms på.

  • Forsikringer

  • Telefon og internetudgifter – hvis det også bruges privat.
    Ofte vil et skøn på 50% af momsen i fradrag være passende.


Der er virkelig mange særregler og specifikke ting at være opmærksom på. 

Derfor er rådet altid:

Er du i tvivl? Så tjek det! 

Det er træls at have fået trukket for meget fra, og skulle tilbagebetale.

 

Hvornår skal du så angive moms?

Der er 3 metoder, du skal kende til - og som du kan se afhænger de, af din virksomheds levetid og/eller din årlige omsætning.


➡️ Man kan være momsregistreret med indberetning hver måned. 

Det skal man være, hvis man har en stor virksomhed, med over 50 millioner i omsætning, eller hvis man frivilligt har registreret sig således (måske fordi man har meget købsmoms og skal bruge likviditet). 

Det gælder de næste 2 år - og kan ikke ændres. 


➡️ Man kan også være registreret med indberetning pr. kvartal. 

Det er som regel de mellemstore virksomheder, som har mellem 5-50 millioner i omsætning. 

Eller de første 6 kvartaler i virksomhedens levetid, hvor man "opfører sig ordentligt", og selvfølgelig angiver og betaler til tiden og derefter overgår til halvårlig indberetning.


➡️ Endelig kan man også være registreret med angivelse hvert halve år. 

Det er dig, som har en virksomhed med omsætning på under 5 millioner. 

Eller dig, der har en virksomhed som er "fri" af de første 6 kvartaler. 


Føler du dig bedre rustet til din næste momsangivelse? 

Husk, at hvis du er i tvivl, så er du altid mere end velkommen til at skrive til hej@revisorterapeuten.dk med dit spørgsmål. 

Så skal jeg gøre mit for at hjælpe dig videre. 


Kærligst 

Lone Vinge / 

Din Online RevisorTerapeut 

www.revisorterapeuten.dk